Σάββατο, 11 Απριλίου 2015

ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΜΑΣ ΟΝΕΙΡΑ ΔΕΝ ΕΙΧΑΝ ΜΕΣΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ


Θα μπορούσαμε να αφιερώσουμε σελίδες στην έλλειψη υλικής υποδομής, τεχνολογικής υποστήριξης, καθηγητών, στις άθλιες κτιριακές εγκαταστάσεις του σχολείου και στα νομοσχέδια που πετάνε μαθητές/-τριες έξω από το σχολείο, αλλά, πρώτον, όλα αυτά έχουν χιλιοειπωθεί, δεύτερον, ξέρουμε οτι το κράτος θέλει να ξοδέψει όσο το δυνατόν λιγότερα λεφτά για την παιδεία και, τρίτον, τα προβλήματά μας με το εκπαιδευτικό σύστημα και το σχολείο είναι πολύ μεγαλύτερα.

Το σχολείο, όπως λένε και τα βιβλία της πολιτικής παιδείας, πέρα απά το να «δίνει γνώση», είναι και φορέας κοινωνικοποίησης. Τι σημαίνει αυτό; Ότι έχει σα σκοπό του να μας μεταδώσει τις αξίες, τους κανόνες, τις αρχές και τις νόρμες συμπεριφοράς της κοινωνίας. Ζώντας όμως σε μια κοινωνία που οι αξίες της είναι η ρουφιανιά, η δουλοπρέπεια, η υποταγή, το lifestyle και η επιτυχία σε βάρος του άλλου... μόνο θετική άποψη δεν μπορούμε να έχουμε για το σχολείο.

Στο σχολείο, ο καθηγητής και ο διευθυντής θα σου μάθουν οτι αυτοί κάνουν κουμάντο και οτι εσύ απλά πρέπει να υπακούς, πράγμα που θα γίνει και στο μέλλον με το αφεντικό σου. Θα μάθεις οτι μπορείς να μιλάς μόνο μέσω αντιπροσώπων (15μελών - 5μελών), γιατί είσαι ανίκανος να μιλήσεις ο ίδιος για τα προβλήματά σου, αλλά και να δώσεις λύσεις σε αυτά. Μέσω της προπαγάνδας των σχολικών βιβλίων, θα μάθεις ότι οι εχθροί σου είναι οι Τούρκοι και οι Αλβανοί, και γενικότερα το οτιδήποτε ξένο. Μπορεί όμως, επίσης, να μάθεις ότι όλοι οι άνθρωποι πρέπει να είναι ένα σώμα και πως οφείλουν να ζουν ειρηνικά και ήρεμα κάτω από τον νόμο και το κράτος. Τότε θα σου πουν πως εχθροί σου είναι οι «τρομοκράτες», όσοι παραβαίνουν τον νόμο και τις εντολές του κράτους, ποτέ όμως δε θα σου πουν για τα ίδια τα αφεντικά και τους εξουσιαστές που σου διαλύουν την ζωή. Ακόμη, μέσω των εξετάσεων θα μπεις στην άκρως ανταγωνιστική λογική τού «ο θάνατός σου: η ζωή μου».

Η γνώση είναι άπειρη. Το σχολείο από αυτή τη γνώση επιλέγει να μας δώσει το κομματι που συμφερει κρατος και την εξουσία. Το πρωινό ξυπνητήρι, η προσευχή, το απουσιολόγιο, τα σαρανταπεντάλεπτα της μιζέριας, η μηχανιστικη μέθοδος της απομνημόνευσης και της παπαγαλίας που σου αλέθει το μυαλό καθημερινά,  το διαρκές άγχος και το τρέμουλο στην σκέψη των εξετάσεων κάνουν το σχολείο κάτεργο και εμάς δέσμιούς του. Όλα αυτά όμως δεν είναι τυχαία... Είναι όπλα στα χέρια των εξουσιαστών, για να μας διαλύσουν κάθε κριτική σκέψη, να καταστείλουν κάθε δημιουργικότητα, να μας στερήσουν τον ελεύθερό μας χρόνο και, το κυριότερο, να μας κάνουν να μισήσουμε τη γνώση... Θέλουν δηλαδή, μέσα από την ίδια ρουτίνα, την ίδια άθλια και μίζερη καθημερινότητα, να μας ρουφήξουν τη ζωή, εξαντλώντας μας ψυχικά και σωματικά.

Με λίγα λόγια, το σχολείο...
Επιβραβεύει και ανάγει σε πρότυπο όσους μαθητές πληρούν το κάδρο του μελλοντικού φιλήσυχου και απαθή πολιτη, ενώ, αντίθετα, τσακίζει όποια σκέψη ξεφεύγει από τα κάθε είδους κοινωνικά πρότυπα και τείνει να αρνηθεί τη σχολική σκλαβιά.

Τέλος, το σχολείο μάς ετοιμάζει και μας διαπαιδαγωγεί έτσι ώστε να...
ΠΡΟΣΤΑΤΕΨΟΥΜΕ ΚΑΙ ΝΑ ΔΙΑΙΩΝΙΣΟΥΜΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ, ΑΝΑΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΞΑΝΑ ΚΑΙ ΞΑΝΑ ΟΛΗ ΤΟΥ ΤΗΝ ΒΡΩΜΙΑ.

Πρόβλημα όμως υπάρχει και στο ίδιο το γνωστικό πεδίο που μας δίνει το σχολείο. Μια γνώση καθορισμένη από άλλους για εμάς. Μια γνώση δομημένη έτσι ώστε να εξυπηρετεί τα συμφέροντα των εξουσιαστών και όχι τα δικά μας. Μια γνώση νεκρή τις περισσότερες φορές και, κυρίως, αδιάφορη προς εμάς, αφού ποτέ δεν την επιλέξαμε. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η υπερεξειδίκευση στο γενικό λύκειο που σε ετοιμάζει για το πανεπιστήμιο, όπου θα γίνεις «λαμπρός» επιστήμονας, και η υπεραπλούστευση στις επαγγελματικές σχολές, αφού θα γίνεις εργάτης.

ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΛΟΙΠΟΝ, ΑΠΟΦΑΣΙΣΑΜΕ ΝΑ ΣΤΑΘΟΥΜΕ ΕΠΙΘΕΤΙΚΑ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟΝ ΘΕΣΜΟ ΠΟΥ ΜΑΣ ΡΟΥΦΑ ΤΗ ΖΩΗ


ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΜΟΝΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΟΥ ΦΩΤΙΖΕΙ 
ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΚΑΙΓΕΤΑΙ


Αναρχική μαθητική ομάδα
«Αντιεκπαιδευτική Επίθεση»

10 σχόλια:

  1. Τι γνώμη έχετε για σχολεία τύπου Σάμερχιλ; Δεν είναι ιδανικά;
    Το Σάμερχιλ χαρακτηρίζεται από την φιλοσοφική του θέση ότι τα παιδιά μαθαίνουν και αναπτύσσονται καλύτερα ελεύθερα από καταναγκασμούς. Όλα τα μαθήματα είναι προαιρετικά και οι μαθητές είναι ελεύθεροι να επιλέξουν πώς θα αξιοποιήσουν τον χρόνο τους. Ο Νηλ ίδρυσε το Σάμερχιλ με την πεποίθηση ότι «το παιδί πρέπει να είναι ελεύθερο να ζήσει τη δική του ζωή, όχι της ζωή που οι αγχωμένοι του γονείς πιστεύουν ότι πρέπει να ζήσει, ούτε μια ζωή σύμφωνη με τους σκοπούς ενός εκπαιδευτικού που νομίζει ότι ξέρει καλύτερα»."
    Εκτός από το να αναλαμβάνουν τον έλεγχο του χρόνου τους, οι μαθητές μπορούν να συμμετάσχουν στην αυτοδιοικούμενη κοινότητα του σχολείου. Οι σχολικές συνελεύσεις λαμβάνουν χώρα τρεις φορές την εβδομάδα και σε αυτές οι μαθητές και τα μέλη του προσωπικού έχουν ισότιμο λόγο στις αποφάσεις που αφορούν την καθημερινή τους ζωή στο σχολείο, συζητώντας ζητήματα και δημιουργώντας ή αλλάζοντας τους νόμους του σχολείου. Οι κανόνες που θεσμοθετούνται σε αυτές τις συνελεύσεις καλύπτουν μεγάλο εύρος θεμάτων, από το ποια ώρα πρέπει οι μαθητές να πηγαίνουν στα κρεβάτια τους και να κάνουν νυκτερινή ησυχία, έως το αν θα επιτρέπεται ο γυμνισμός στον χώρο της πισίνας και μέσα στην τάξη. Οι συνελεύσεις αποτελούν επίσης ευκαιρία για την κοινότητα να ψηφίσει πάνω στο πώς πρέπει να αντιμετωπισθεί μια μη επιλυμένη διένεξη, όπως π.χ. η τιμωρία για κάποια κλοπή (συνήθως η τιμωρία συνίσταται στο να επιστραφεί ό,τι εκλάπη).
    Στη διαδικασία δημιουργίας νόμων και επιβολής κυρώσεων, το σχολείο εφαρμόζει σε γενικές γραμμές το απόφθεγμα του Νηλ «Ελευθερία, όχι ελεύθερη άδεια» (ένα από τα βιβλία του τιτλοφορείται έτσι), που σημαίνει την αρχή του να κάνεις όπως νομίζεις, αρκεί να μην προκαλείς κακό στους άλλους. Ως εκ τούτου, εντός του σχολείου, έχεις μεν την ελευθερία να βρίζεις όσο σου αρέσει, αλλά όχι την ελεύθερη άδεια να απευθύνεις σε κάποιον μια προσβλητική βρισιά.
    Σε αυτές τις κεντρικές αξίες, δηλαδή τη δημοκρατία, την κοινωνική ισότητα και την ελευθερία βασίζει τη λειτουργία του το σχολείο Σάμερχιλ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ως πολυτασική αναρχική ομάδα, δεν μπορούμε να παράξουμε ενιαία θέση πάνω στο συγκεκριμένο θέμα, και είναι κάτι που αναφέρουμε και στο ιδρυτικό μας κείμενο: ''Η συζήτηση για την ελευθεριακή παιδεία και το αν παλεύουμε για κάτι τετοιο, αποφεύγεται, καθώς διαφωνούμε μεταξύ μας πάνω στο θέμα αυτό''.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. "" Εμείς μιλάμε για το συθέμελο γκρέμισμα του κάθε σχολικού κελιού, για την φωτιά της εξέγερσης που θα έρθει να εξαλείψει την εκπαίδευση μια και καλή, και μαζί με αυτή και τους γελοίους υπερασπιστές της.¨¨

    Εκ μέρους ενός γελοίου υποστηρικτή της εκπαίδευσης μια απορία μόνο!!

    Μετά το συθέμελο γκρέμισμα του κάθε σχολικού κτιρίου και αφού δεν προτείνετε κάτι, που και πως θα μαθαίνουν τα παιδάκια μικρής ηλικίας γραφή και ανάγνωση;;;

    Δηλαδή το ζητούμενο μας είναι να καταστρέψουμε τα πάντα;; χωρίς εναλλακτική πρόταση;;

    Όσο για τα διαφόρου τύπου ελευθεριακά σχολεία και τους μαθητές που συμμετέχουν σε σχολικές συνελεύσεις κλπ, πολύ θα ήθελα να το δω να εφαρμόζεται στα παιδιά του δημοτικού (5 - 12 ετών)

    Λυπάμαι που θα το πω αλλά το κάψιμο των σχολικών κτιρίων μου θυμίζει το κάψιμο βιβλίων που έχουν κάνει κατά καιρούς διάφοροι 'φωτισμένοι' σωτήρες του ανθρώπινου είδους!!
    Ειδικά η φωτιά της εξέγερσης που θα εξαλείψει την εκπαίδευση μια και καλή !!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

      Διαγραφή
    2. kanekati6 Μαΐου 2015 - 9:24 π.μ.
      Ειναι προφανές πως τα σχολικά κελιά δεν πρεπει να διαλυθούν εξαιτίας του μίσους εναντίον της γνώσης της γραφής και της αναγνωσης αλλα για καθαρά πολιτικούς λόγους κατι που αναλύεται εξαλλου και στο κειμενο.οσον αφορά τωρα τη συμμετοχη ή μη των μαθητών στα σχολικά κοινα ας πουμε,επειδη αυτο σε κάποιες ηλικίες οπως είπες και Εςυ ειναι αδύνατον,για να μην ιδιοποιηθουν ας πουμε οι φωνές τους απο καποιο ανώτερο σώμα οπως τωρα,απλώς οι τοτε δομές θα εχουν καταρτιστεί με τροπο μη επιβλητικό και μη εξαναγκαστικο.φιλοσοφίκα πάντως οταν καποιος δεν εχει γνώμη τοτε δεν εχει και απαιτήσεις οπως και λογο,αρα για να μην περιορίζονται και κατευθύνονται τα πίτσιρικια απο έμμεσες υπονόησεις και διδάγματα,το περιεχομενο των όσων θα παρέχονται σε αυτα θα ειναι πλήρως απελευθερωμένο απο δοσμένες κλίσεις.για να μην καταληξουμε σε ενα εκ νέου συστημα-φυλακή δηλαδη.το ζητούμενο εν τελεί ειναι ναι να καταστρέψουμε τα παντα,τα παντα που σχετίζονται με το κυρίαρχο πολιτισμό και με την επικρατούσα ροη πραγμάτων.γιατι τα δυο παραπάνω στοιχεια ειναι αυτα που στενεύουν τα αποδεκτά όρια και βοηθούν στην επιβίωση των εξουσιαστικών κοινωνιών σαν αλλος αναπνευστήρας.και μάντεψε:αυτος ο "αναπνευστηρας" πηγάζει απο το εκπαιδευτικό πολυμισητο συστημα

      Διαγραφή
    3. Η αναδειξη μια "ιδανικης" εκπαιδευσης που θα αντικαταστησει την "σαπια-εξουσιαστικη" δεν ειναι σε καμια περιπτοση μερος του χαρακτηρα της Αντιεκπαιδευτικης Επιθεσης. Αυτο συμβαινει κυριως επειδη, οπως ξεκαθαριζουμε, οσο υπαρχει εξουσια που θετει ενα συστημα εκπαιδευσης θα το κανει για να εξυπηρετησει το συμφερον της ιδιας. Απο την αλλη ενα αυτοοργανωμενο συστημα εκπαιδευσης δεν μπορει να γινεται αυτοσκοπος γιατι πολυ απλα, απο μονο του, δεν βοηθα στην προωθηση του αναρχικου αγωνα αλλα στην αφομιωση μας. Τωρα σε περιπτωση που αναφερεσαι σε μια μετεπαναστατικη κατασταση, αρκει να σου πω οτι η ομαδα μας ειναι πολυτασικη και αυτο σημαινει οτι εμπεριεχει ατομα τα οποια δεν ενδιαφερονται ουτε για μια επαναστατικη προοπτικη ουτε για να λυσουν τα κοινωνικα προβληματα και παλευουν για να αδραξουν την ελευθερια τους. Απο την αλλη οσοι απο εμας ενδιαφερονται και παλευουν για την κοινωνικη επανσταση και αλλαγη δεν μπορουν να εκφρασουν τις μετεπαναστατικες προτασεις τους μεσα στον λογο της ομαδας καθως, οπως προανεφερα, ειναι πολυτασικη. Εν ολιγοις οπως γραφουμε και στο ιδρυτικο μας κειμενο δεν αγγιζουμε το θεμα γιατι διαφωνουμε μεταξυ μας σε βαθος.

      Οσον αφορα την τελευταια σου παραγραφο, ναι, εχεις απολυτο δικιο και μπραβο για την πολυ καλη σου παρατηρηση. Εμεις λεμε οτι θα καψουμε τα σχολεια και οι ναζι καιγαν βιβλια. Εαν δεν μπορεις να καταλαβεις την διαφορα και επιμενεις να βγαζεις επαγωγικα συμπερασματα τοτε εχεις πολυ μεγαλυτερα προβληματα.

      Διαγραφή
    4. Λεγοντας "αυτοοργανωμενο συστημα εκπαιδευσης" ελπιζω οτι γινεται κατανοητο οτι αναφερομαι σε μια αυτοοργανωμενη νησιδα που συνυπαρχει με την κρατικη (η οποια αλλη εξουσιαστικη) μηχανη.

      Διαγραφή
  4. Τα σχολεία τύπου Σάμερχιλ είναι πολύ ακριβά σχολεία για πολύ πλούσιους μαθητές.Επιπλέον οι μαθητές είναι εσωτερικοί,δηλαδή μένουν μέσα στο σχολείο.Αυτό σημαίνει πλήρη έλεγχο των ζωών τους και δεν μπορώ να καταλάβω το συσχετισμό των Αναρχικών αξιών με αυτό εκτός ίσως από τις συνελεύσεις.Σκοπός είναι η ολική ανατροπή και όχι ο ρεφορμισμός.Το <> του Φερρέρ (μέλος της FAI) ίσως να αποτελεί ένα μοντέλο ικανοποιητικό.Το σχολείο του Φερρέρ είχε έντονα αντιθρησκευτικά στοιχεία και σκοπό του τη διάδοση του ορθολογισμού και της ελεύθερης σκέψης.Ο Φερρέρ φυσικά κυνηγήθηκε για τα 36 σχολεία που είχε ιδρύσει και εξορίστηκε κατηγορούμενος για βομβιστικές επιθέσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τα σχολεία τύπου Σάμερχιλ είναι πολύ ακριβά σχολεία για πολύ πλούσιους μαθητές.Επιπλέον οι μαθητές είναι εσωτερικοί,δηλαδή μένουν μέσα στο σχολείο.Αυτό σημαίνει πλήρη έλεγχο των ζωών τους και δεν μπορώ να καταλάβω το συσχετισμό των Αναρχικών αξιών με αυτό εκτός ίσως από τις συνελεύσεις.Σκοπός είναι η ολική ανατροπή και όχι ο ρεφορμισμός.Το <> του Φερρέρ (μέλος της FAI) ίσως να αποτελεί ένα μοντέλο ικανοποιητικό.Το σχολείο του Φερρέρ είχε έντονα αντιθρησκευτικά στοιχεία και σκοπό του τη διάδοση του ορθολογισμού και της ελεύθερης σκέψης.Ο Φερρέρ φυσικά κυνηγήθηκε για τα 36 σχολεία που είχε ιδρύσει και εξορίστηκε κατηγορούμενος για βομβιστικές επιθέσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή